
Faydalı Bilgiler
FAYDALI BİLGİLER
Armatör: Gemi sahibi, taşıyıcı
Acente: Herhangi bir limanda armatör adına faaliyet gösteren, onun temsilciliğini yapan kuruluş
NVOCC: “Non Vessel Operating Common Carrier” (Gemi sahibi olmadan taşımacılık yapan)
Co-Loader: Forwarderların yüklerini kendi yükü ile konsolide ederek taşımacılık yapan
Forwarder: Karayolu,havayolu,denizyolu, demiryolu taşımacılığını, gümrükleme ve sigorta hizmetlerinin operasyonunu gerçekleştiren,aktif bir acenta ağına sahip olan organizatör firma
Bill Of Lading (B/L): Denizyolu konşimentosu
Master B/L: Ana konşimento
House B/L: Ara konşimento
Charter Taşıma: Geminin tamamen ya da kısmen (part kargo) kiralanarak yapılan taşımadır
Charter Party: Taşımacı ile armatör arasında yapılan sözleşmeye verilen isimdir
Bulk Yükleme: Konvansiyonel yük taşımacılığında dökme yükleme
Broker: Armatörle yükleyici arasında aracılık yapan,komisyoncu
RO-RO Taşımacılığı: Araç,treyler veya konteyner taşıyan gemilerle yapılan taşımacılık
Yükleme Boşaltma Terimleri
Free In (FI): Limandaki yükleme masrafı
Free Out (FO): Limandaki boşaltma masrafı
Liner In (LI): Yükleme masrafının armatöre ait olması
Stuffing: İstifleme, yükü konteynere yerleştirme
Unstuffing: Konteynerin içini boşaltma
Stevedoring: Gemiyi yükleme ve boşaltma hizmeti
Liman Terimleri
Storage: Limanda depolama / ardiye
Demuraj: Geminin kendisine tanınan yükleme ve boşaltma süresini aşması yada konteyner içinde bekleyen yükün tanınan süreden önce gümrükten çekilip boşaltılmaması
Free Time: Serbest süre.Yükün demuraja girmeden bekleyebileceği süre. Süre aşımında demuraj uygulanır.
THC: (Terminal Handling Fee): Limandaki elleçleme ücreti
Geçici Kabul: Türkiye’deki gümrük mevzuatı gereği konteynerler gümrüğe tabi mal statüsündedirler. Bu nedenle bir konteynerin limandaki gümrüklü sahadan çıkarılması veya tekrar limana getirilmesi halinde ortaya çıkan gümrükleme masrafıdır.
Navlunla İlgili Terimler
CAF: (Currency Adjustment Factor) Amerikan dolarındaki dalgalanmaların navluna dahil edilmesi
BAF: (Bunker Adjustment Factor) Deniz aşırı taşımalarda fuel oil fiyatlarındaki dalgalanmaların belli oranda navluna dahil edilmesi
Primaj: Genellikle Türkiye’den ihracat navlunlarında kullanılan armatörün riskini azaltmak için koyduğu ek ücret
War Risk Surcharge (WRS): Savaş riski olan limanlara yapılan seferlerde navluna ilave olarak alınan ek ücret
High Cube Surcharge: High Cube konteyner için alınan ilave ücret
IMCO Charge: Tehlikeli madde taşımalarında armatörün talep ettiği ek ücret